Friday, November 6, 2009

PEMIMPIN BERINTEGRITI

Sayidina Umar al-Khattab yang harus di contohi..

peristiwa 1,
Beliau sebagai khalifah meninjau keadaan rakyat secara senyap pada malam hari.

Di suatu pondok beliau terdengar kanak-kanak menangis menunggu ibunya sedang menjerang sesuatu (sebenarnya beberapa ketul batu dalam belanga). Atas sebab kemiskinan, agar anak-anaknya penat menunggu dan terlelap. Mengetahui keadaan itu, syaidina Umar sendiri memikul guni gandum, lalu meletakkan di hadapan pintu rumah ibu tunggal itu.

peristiwa 2,
beliau dan temannya sedang meronda lalu terdengar seorang anak perempuan memprotes ibunya yang berhajat untuk mencampurkan air ke dalam susu jualan mereka.

"ibu, kita tak boleh mencampurkan air kepada susu yang akan dijual (supaya susu menjadi banyak) kerana dilarang oleh khalifah Umar". kata ibunya, "khalifah Umar tak berada disini dan beliau tidak akan tahu perkara ini!". sahut anak perempuannya "kalaupun Umar tidak berada disini tetapi Tuhan Umar Maha Melihat, Maha Tahu!". Lalu si ibu tidak jadi meneruskan hajatnya dan akur terhadap teguran anaknya. Diatas keyakinan dan kejujuran anak gadis itu, beliau telah menjadikan perempuan itu sebagai menantunya.

peristiwa 3.
khalifah Umar berjumpa budak penjaga kambing lalu menawarkan untuk membeli seekor kambing.

lalu dijawab oleh budak itu bahawa beliau tidak boleh jual kerana tidak beramanah menjual kambing tuannya tanpa izin.
tambahnya, perkara ini dilarang oleh Tuhan Umar, Allah S.W.T. lalu menitis airmata Umar bangga di atas ketulusan hati dan kejujuran budak miskin itu, sedangkan budak itu sendiri tidak kenal khalifah Umar.

peristiwa 4.
Umar baring dan tidur dalam buaian di bawah pohon kurma selepas sehari suntuk menjalankan pentadbiran negara.

peristiwa itu dilihat oleh panglima Rom Timur ketika kembali selepas berunding dengan Umar sebelum itu. "khalifah Umar tidur tanpa pengiring, tanpa pengawal!" kata Kaisar Imbraatur, Emperor Rom,"kalau begitulah sifat dan perangai khalifah Islam, suatu hari nanti pasti mereka akan sampai ke singgahsanaku".

peristiwa 5.
Umar al-Khattab mendapat baju rampasan perang sebanyak dua helai sedangkan orang lain cuma sehelai, lalu mereka meminta penjelasan Umar.


dalam keadaan serba salah itu, ibnu Umar (Abdullah bin Umar r.a.) menerangkan bahawa baju itu adalah kepunyaan beliau yang dihadiahkan kepada bapanya (sayidina Umar) kerana terlalu besar buat beliau, sedangkan kepunyaan bapanya agak kecil. dengan penjelasan itu barulah sahabat berpuas hati.


ape komen anda terhadap pemimpin yang wujud pada hari ini??????


No comments:

Post a Comment